woensdag 23 maart 2016

Bruxelles, ma belle

Ik ken Brussel niet, vind er compleet mijn weg niet. In tegenstelling tot Gent, waar ik zonder veel moeite zelfs geblinddoekt zou rondlopen. Voor Brussel geldt dat niet. Of je me nu zou loslaten in de Nieuwstraat, of midden op het Beursplein...het zou me allemaal gelijk blijven, ik moet toch om hulp vragen om mijn weg terug te vinden. Ik heb nooit veel met Brussel gehad, zou er niet uit eigen keuze naartoe zijn gegaan en heb altijd - eerlijk waar - zelfs een heel klein beetje schrik gehad als Brussel dan toch eens op mijn agenda stond. Ik heb geen verklaring voor dit gevoel.

De luchthaven van Zaventem, daarentegen, dat is natuurlijk andere koek. Wie komt daar nu niet graag ? Voor een groot deel van de mensen staat Zaventem gelijk aan de start van de vakantie, of alleszins aan reizen (die dienstreizen van tegenwoordig zijn ook niet bepaald zware straffen). Onlangs was ik er zelfs nog voor een presentatie in het kader van een collectief ontslag dat was aangekondigd bij een luchtvaartmaatschappij. Ik kon toen even heel kort de binnenkant van Brussels Airport zien, op weg naar de kantoren van die maatschappij.

Ik vind het heel moeilijk om me in te beelden hoe de dag van gisteren voor zo velen onschuldig is gestart en zo enorm tragisch is afgelopen. Zakenmensen die, waarschijnlijk voor de zoveelste keer, stonden te wachten om in te checken voor een vlucht die hen tot bij zakelijke contacten zou brengen waar contracten zouden moeten onderhandeld worden, presentaties gegeven,...
Families die, tegen alle regels in, misschien zelfs al een beetje van een vervroegde Paasvakantie in de zon, of sneeuw, wilden gaan genieten. Tantes, ooms of buren die afscheid namen en net tegen elkaar hadden gezegd: "Tot snel ! Amuseer jullie maar ! Laat iets weten van zodra het vliegtuig veilig geland is, dan zijn we gerust !". Pendelende werknemers die na een vroege treinreis nog een korte metrorit moeten doen vooraleer ze in de buurt van het kantoor zijn. Net zoals elke dag zijn deze mensen 's morgens uit bed gekomen met de intentie om de tweede werkdag van deze week te starten. Sommigen zaten waarschijnlijk nog in gedachten bij het afgelopen weekend, anderen waren misschien al aan het aftellen naar het komende weekend. Jongeren op weg naar school, op weg naar de laatste examens in deze periode,..

Ik heb geen zin om hier zware statements te maken over wat er allemaal gaande is. Ik heb daar zeker wel een eigen mening over, maar zie er het nut niet van om daar een grote polemiek over te starten.

Wat voor mezelf duidelijk is geworden ? Ik stop voorlopig even met dromen over New York, Rome, Barcelona en andere steden die ik zeker nog wil gaan bezoeken. De volgende citytrip die ik maak: Brussel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten